fredag 12. mars 2010

Bedre lykke neste uke

Y = a + b1*X1 + b2*X2 + b3*X3 eller no

Multippel regresjon er en veldig lur ting. Det er et begrep sammensatt av to ord jeg egentlig forstår minimalt av. Jeg har nå forsøkt å google det, spss-e det, klø hodebunnen sår og rød etter det, og til og med snu laptopen opp ned... Ja, for dette mystiske fenomenet skal liksom være gjennombruddet for masteroppgaven min. Sier veilederen min. Han tok alle dataene mine, trykket på noen magiske knapper i SPSS; og ut kom noen fine tall og spenstige grafer. Og han sa WOW, er ikke statistikk gøy? Hvorpå han smilte lurt i skjegget. Jo, sikkert, hvis du skjønner noe av det, tenkte jeg. Det så rett og slett ut som om han mente jeg hadde funnet opp kruttet med forskningen min. Men da måtte jeg nesten gå, for han skulle ut og ta seg en røyk.

Nå er det fredag kveld, og jeg har ennå ikke skjønt hva magikeren med Ph. D. i statistikk mente for no'. Helg, takk. Bedre lykke neste uke!

Ingen kommentarer: